De blauwe knieën van een zanger

De blauwe knieën van een zanger… Bij sommigen gaat er misschien direct een belletje rinkelen, anderen horen het dan weer donderen in Keulen. Als je wilt weten waar ik het over heb, moet je nog een stukje verder lezen. 😉

De werken op mijn eindexamen worden uitgevoerd door verschillende ensembles, één van die ensembles bestaat uit zes zangers. Vorige week hadden we onze tweede repetitie, ondanks het feit dat ik nog steeds niet genezen was. (Toch bijzonder, zingen met een stem die niet altijd doet wat je wilt en soms nog verdwijnt…) Al bij al was ik heel tevreden met het resultaat van onze repetitie, onze stemmen mengen mooi samen vind ik.

“Wat hebben die blauwe knieën daar echter mee te maken?”
Even wat meer uitleg voor de niet-muzikanten onder ons. Tijdens een repetitie met een vocaal ensemble waarmee je alleen a capella werken zingt, gebruik je een stemvork om de toon aan te geven (een piano of een ander instrument kan natuurlijk ook, maar die passen niet zo goed in je broekzak). Je brengt de stemvork aan het trillen door ze ergens tegen te slaan en vervolgens plaats je ze op een hard oppervlak, zo kan iedereen de toon horen.

Aangezien ik in mijn ene hand mijn partituur hield (ik ben geen fan van repeteren met pupiters (muziekstandaards 😉 ), we zingen alles uiteindelijk toch uit het hoofd en pupiters staan alleen maar in de weg), moest ik iets vinden om mijn stemvork telkens tegen de slaan. De beste optie leek toen mijn knie… Achteraf gezien had ik beter iets anders gezocht of had ik moeten afwisselen tussen mijn knieën. Blijkbaar kan ik ontzettend goed mikken en heb ik steeds op precies hetzelfde plekje op mijn knie geklopt. Het resultaat? Een knie met een prachtige blauwe plek. Volgende keer zet ik mijn stoel toch maar iets dichterbij…

Zo! Een heel verhaal over stemvorken en knieën om uit te komen bij de tweede persoon die ik aan jullie wil voorstellen, Steven Marien. Steven was de zangdocent waarbij ik tijdens mijn studie aan de universiteit van Gent bij toeval terecht kwam. In het begin was hij het helemaal eens met mij dat ik nog niet begonnen was aan het conservatorium, maar na een paar lessen moedigde hij mij toch aan om mijn dromen waar te maken en deel te nemen aan toelatingsproeven. Wat ben ik daar nu ontzettend blij om. 😀


OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Steven Marien – Tenor

Steven Marien is zanger en musicoloog. Hij concentreert zich op middeleeuwse muziek en op het barokrepertoire, met een bijzondere passie voor Bachs evangelistenpartijen. Hij is bezieler van Il Nostromo del Sogno, een kwartet voor middeleeuws muziektheater. Met Il Nostromo del Sogno was hij recent ondermeer te gast op Laus Polyphoniae en in de Bijloke.

Steven was de voorbije jaren te horen in cantates, de passies, het Magnificat en de H-mollmesse van Bach, religieus werk van Heinrich Schütz, liederen en uittreksels uit het War Requiem van Benjamin Britten, de Carmina Burana van Carl Orff, het Magnificat van C. Ph. E. Bach en cabaretmuziek van Hans Eisler. Hij vertolkte ook de evangelistenpartijen in de Historia der Geburt Christi van Schütz en in The Crucifixion van John Stainer, alsook de scenische titelrol in L’Orfeo van Claudio Monteverdi. Hij zong en speelde mee in verschillende muziektheaterproducties en schreef voor Il Nostromo del Sogno In.vi[di]a MMXV, een theatermonoloog met middeleeuwse kerstliederen uit Europa en het Midden Oosten.

Steven is leraar zang en muziekgeschiedenis aan de! Kunsthumaniora van Antwerpen.

www.ilnostromodelsogno.be


Vergeet geen plaats te reserveren voor mijn eindexamen via enide.lebrocquy@gmail.com!

Meer informatie: Facebookevenement

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s